Op verkenning bij de Chinese consument

A reconnaissance of the Chinese consumer

Andrew Dalrymple (vermogensbeheerder bij Aubrey Capital Management Ltd), vertelt ons over zijn bezoek aan China in oktober 2019.

Ik heb mezelf altijd als een geluksvogel beschouwd, omdat ik voor mijn werk kan en moet reizen. Daarbij kom ik soms op heel aparte en interessante plekken. Mijn laatste reis bracht me naar China, waar ik samen met collega Stephanie Li, Chengdu, Yibin en Peking bezocht. We wilden vooral nagaan of de aanslepende handelsspanningen tussen de VS en China een impact hadden op de consument, en hoe groot die eventuele impact wel was.

In Yibin kregen we een uitgebreide rondleiding bij Wuliangye Yibin, de tweede grootste fabrikant van "baijiu", een zeer pittige gedistilleerde drank. Die drank is een wereldwijde bestseller. In 2016 werd er 6 miljard liter van verkocht, en in 2018 liep dat cijfer al op tot 10,9 miljard liter. Dat is meer dan de wereldwijde verkoop van gin, whisky, wodka, tequila en rum samen. Wuliangye heeft 40% van die enorme markt in handen en hoewel de aandelen van het bedrijf op de beurs noteren en vrij beschikbaar zijn, heeft de overheid een meerderheidsbelang. Baijiu wordt gedistilleerd van gefermenteerd sorghum, hoewel ook andere granen en zelfs rijst gebruikt kunnen worden. Wuliangye gebruikt vijf graansoorten in zijn productieproces (dat is trouwens de betekenis van de naam Wuliangye) en water van de nabijgelegen Min-rivier (we hopen dat het water wel eerst goed gezuiverd wordt!). We hebben geproefd van dit bijzonder pittige drankje, maar onze meningen waren verdeeld.

Voor 2019 wordt een omzetgroei van 15% verwacht en in 2020 zou die versnellen tot ten minste 20%.

A reconnaissance of the Chinese consumer_picture_1

We waren meerdere dagen in Peking en bezochten een brede waaier van bedrijven uit de consumptiesector, gaande van internethandels en aanbieders van onderwijsdiensten tot restaurantketens. Wat we zagen, was telkens bijzonder bemoedigend. Bij staatsbedrijf China International Travel, dat vrijwel alle taxfreewinkels in China uitbaat, kregen we bijvoorbeeld te horen dat dit jaar 14% meer Chinezen naar het buitenland zijn gereisd, terwijl JD.com, het Chinese equivalent van Amazon, zijn sowieso al uitstekende leveringscapaciteit nog verder gaat verbeteren, vooral in de kleinere steden. Die zijn intussen goed voor ongeveer de helft van de omzet.

Een van de interessantste bedrijfsbezoeken was dat aan ByteDance, dat eigenaar is van onder meer Tik Tok, een app om video's te delen. Hoewel het bedrijf nog niet op de beurs noteert en amper zeven jaar oud is, is het het snelstgroeiende sociaal-netwerkplatform. Gebruikers zouden dagelijks maar liefst 60 miljoen korte video's plaatsen. Het bedrijfsmodel steunt op reclame-inkomsten, en de app is vooral bedoeld voor millennials en tieners. We vernamen dat het bedrijf in juni winst geboekt heeft na een verlies over het eerste halfjaar. De app is al goed voor 13% van alle tijd die in China online gespendeerd wordt en moet alleen nog Tencent laten voorgaan, dat met 43% wel nog een ruime voorsprong heeft. Hoewel we ons bewust zijn van de uitdagingen in de sector van de sociale media en dat voorkeuren van gebruikers bijzonder snel kunnen veranderen, lijken de cijfers aantrekkelijk. ByteDance zal waarschijnlijk in de loop van volgend jaar naar de beurs trekken. We kijken er al naar uit.

Onderwijs is een topprioriteit in China. Ouders en grootouders hebben alsmaar meer middelen en zijn bereid om de studies van hun kinderen en kleinkinderen te financieren. Het is moeilijk te zeggen hoe groot de sector juist is, maar New Oriental haalde vorig jaar een omzet van 3 miljard USD, en dat bedrijf zou naar eigen zeggen een marktaandeel van amper 2% hebben. Elk jaar moeten leerlingen examens afleggen, op basis waarvan bepaald wordt of ze naar het volgende jaar mogen overgaan. Het is dus een zeer competitief systeem. Niemand wil achterblijven. Bijlessen zijn dan ook big business geworden, en New Oriental Education is al een hele tijd marktleider op dat gebied. Hoewel er steeds meer spelers op deze gigantische markt komen, bieden de meeste daarvan onlinecursussen aan. Die zijn goedkoper en vrij populair (en worden ook aangeboden door New Oriental), maar in dat segment zijn de toetredingsbarrières voor nieuwkomers lager en is het moeilijker om zich van de concurrentie te onderscheiden. New Oriental beschikt daarentegen over 1 200 leercentra, waar leerlingen buiten de schooluren bijles volgen. Hoewel die lessen duurder zijn, is de aanpak doeltreffender. Leerlingen missen minder lessen, er zijn minder afvallers en de resultaten zijn beter. Gemiddeld volgt een leerling bij New Oriental 2,5 cursussen per jaar. Elke cursus neemt vier uur per week in beslag over een periode van drie maanden en kost 400 USD. Het bedrijf verwacht jaarlijks 100 nieuwe centra in gebruik te nemen om te kunnen voldoen aan de grote vraag, die elk jaar met 30% groeit. New Oriental zal in onze strategie wellicht een kernpositie voor de lange termijn worden.

Ook de gezondheidszorg is voor ons een zeer interessante sector. Er is een groot gebrek aan ziekenhuizen en artsen in China en er zijn voorlopig erg weinig privéziekenhuizen. Artsen en ziekenhuizen kunnen de vraag niet aan en lange wachtlijsten zijn de norm. In Peking hebben we een beursgenoteerd ziekenhuis bezocht dat zich toelegt op oogheelkunde. Ze verlenen alle soorten zorg voor de ogen, maar zijn gespecialiseerd in laserchirurgie, staaroperaties en lensimplantaten. De gebouwen zijn voorzien van dure apparatuur. Er liepen ook heel wat patiënten rond. Mijn collega Stephanie, die al een tijdje last heeft van droge ogen, was zo onder de indruk dat ze meteen een afspraak maakte voor de volgende dag. Dat leek goed te gaan, maar de rekening was wel een tegenvaller: 800 USD voor een consultatie van vijftien minuten. Dit avontuur leek trouwens een positief effect te hebben op de aandelen van het ziekenhuis, die de dag nadien met 4% opveerden. Hoewel de winst dit jaar wellicht met 30% zal stijgen, is het aandeel al fors opgeveerd en lijkt het momenteel correct gewaardeerd. Daarom zullen we het volgen als een interessante potentiële belegging. En we weten intussen ook al dat het ziekenhuis zijn diensten niet tegen een te lage prijs verkoopt.

Ten slotte brachten we ook een bezoek aan Haidilao, een bedrijf dat we al enkele maanden volgen. Haidilao is de uitbater van een van de grootste ketens van Chinese-fonduerestaurants. Dit is één van populairste maaltijdvormen in China. Dit bezoek heeft onze mening versterkt dat het om een aantrekkelijke beleggingsopportuniteit gaat. We werden daar nog verder van overtuigd tijdens een maaltijd in een van de restaurants van de groep in Peking. Chinese fondue lijkt heel sterk op Europese fondue. Rauw vlees wordt op tafel gekookt in een bouillon. Wij kozen voor een bouillon van chili en een bouillon van champignons en kregen ruime porties vlees. Het vlees was afkomstig uit Australië en Nieuw-Zeeland.

Naarmate de avond vorderde, werd de chilibouillon alsmaar pikanter, zo pikant zelfs dat hij ondrinkbaar was geworden. Afgezien van dat kleine minpunt hebben we tegen een redelijke prijs genoten van een verrukkelijke maaltijd in een aantrekkelijk kader met een uitstekende bediening. Haidilao heeft al meer dan 600 restaurants in het land en heeft er ook een aantal in Zuidoost-Azië. Het bedrijf is van plan om jaarlijks ongeveer 130 nieuwe vestigingen te openen. Uit onafhankelijk onderzoek is gebleken dat de Chinese-fonduesector jaarlijks met naar schatting 10% groeit, en Haidilao heeft een marktaandeel van amper 2% tot 3%. De toekomst lijkt het bedrijf toe te lachen, en zoals we in de VS eerder al met Chipotle Mexican Grill konden ondervinden, kan een belegging in een jong, winstgevend restaurantconcept forse rendementen opleveren.

We beleggen uitsluitend in bedrijven die rechtstreeks met de consument in contact komen, en die liggen allemaal ver achter de frontlinie van de handelsoorlog tussen de VS en China. We hebben op een week tijd ongeveer vijftien bedrijven bezocht, en geen enkel daarvan heeft ook maar naar de handelsoorlog verwezen. Deze op de consument gerichte bedrijven profiteren in ruime mate van de toenemende welvaart, die leidt tot meer consumptie en een groeiende premiumisering. Het inkomen per capita in China zal dit jaar volgens de verwachtingen ongeveer 8% stijgen, terwijl de inflatie met amper 3% vrij laag blijft. Belangrijker nog is dat een behoorlijk jonge bevolkingsgroep, die steeds mobieler wordt, naar een beter, comfortabeler en gerieflijker leven streeft. Onze reis naar China heeft bevestigd dat er nog heel wat aantrekkelijke beleggingsopportuniteiten zijn die volgens ons bijzonder winstgevend kunnen worden[1], ondanks het over het algemeen negatieve sentiment tegenover China.

Verslag van Andrew Dalrymple over zijn reis naar China in oktober 2019. De meningen en commentaren in dit verslag zijn na het opstellen van de tekst mogelijk niet langer geldig. Marktgedrag uit het verleden is nooit een indicatie van toekomstig marktgedrag.

Over Andrew Dalrymple : 

Andrew Dalrymple is Investment Manager bij Aubrey Capital Management Ltd, een beheersmaatschappij in Edinburgh gespecialiseerd in wereldwijde groeiaandelen waarmee TreeTop Asset Management nauw samenwerkt.

[1] Resultaten of rendementen worden niet gegarandeerd

 

Sluiten

Voor deze informatie wordt u doorgestuurd naar de treetopam.com website.

Doorgaan