Het ‘Made in China 2025’-beleid en de daaruit voortvloeiende beleggingskansen

Made in China 2025

In het vierde kwartaal van 2018, toen China en de Verenigde Staten met hun spierballen begonnen te rollen in het kader van de handelsgesprekken, dachten sommige beleggers dat de gevolgen voor China negatief gingen zijn. Wat het sentiment betreft, hebben ze gelijk gekregen, voor even toch. Het ziet er echter niet naar uit dat de Chinese consument sterk heeft geleden onder de handelsoorlog, als we mogen afgaan op de sterke verkoopcijfers van Amerikaanse consumptiegoederen in het land (Kimberley Clark, Nike, Apple, Skechers, Estée Lauder).

Feit is dat China al enkele jaren meer is dan alleen maar een lageloonland. Chinese producten worden weliswaar alsmaar competitiever op de wereldwijde markt, waardoor de export belangrijk zal blijven, maar niettemin zal de voornaamste groei-impuls voor de Chinese economie in de toekomst van de binnenlandse vraag komen. Het ‘Made in China 2025’-beleid, dat Xi Jinping in 2015 heeft gelanceerd, moet de ontwikkeling van nationale kampioenen bevorderen en een industrie creëren die ook inspeelt op de binnenlandse consumptie. De overheid heeft tien hoofdsectoren aangemerkt waarin China een concurrerende speler op het wereldtoneel wil worden, waaronder robotica, chips op basis van halfgeleiders en technologie voor auto’s. Die sectoren houden weliswaar geen rechtstreeks verband met de consument, maar de ontwikkeling ervan zou wel een aanzienlijke invloed kunnen hebben op de consumptietrends in China.

Hoewel de Chinese industrie beschuldigd wordt van reversed engineering, heeft ze ook massaal geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling en heeft ze grote successen geboekt op het gebied van computerapparatuur en software, consumentenelektronica, batterijen voor elektrische voertuigen enz. Huawei, dat momenteel het voorwerp is van een politiek debat over het gebruik van zijn apparatuur in Europa en als een bedreiging wordt gezien in de Verenigde Staten, maakt concurrerende producten en heeft wereldwijd in heel wat regio's een aanzienlijk marktaandeel veroverd.

Eerder al hebben we het succes van Alibaba en Tencent in de kijker gezet. Die bedrijven hebben zich verspreid over Azië en enorm geïnvesteerd in nieuwe kansen op die markten. Het succes van Haier is waarschijnlijk niet zo bekend, maar volgens de recente analyse van het consumptiegedrag door Euromonitor was het bedrijf, dat uiteenlopende elektronische apparaten produceert (koelkasten, wasmachines, wijnkoelkasten enz.), in de laatste tien jaar elk jaar het merk voor huishoudapparatuur met de grootste verkoop wereldwijd.

De internationale bezwaren tegen de ambitie van China zijn gevarieerd, maar de rode draad van het Chinese beleid lijkt sterk op die van andere Aziatische landen die in de laatste decennia hun waardepropositie wilden verbeteren en meer wilden dan alleen maar een laagtechnologische industrie. De ambitie om een industrie te creëren die de professionele competenties hoger tilt en intellectuele eigendom genereert, is duidelijk zichtbaar in de auto-industrie, en de toekomstige groei zal meer aan de economie bijdragen dan alleen maar fonkelnieuwe wagens op het uitgebreide snelwegnet. China, dat intussen de grootste automarkt ter wereld is met 21 miljoen aan nieuw ingeschreven voertuigen in 2019, tegenover bijna 17 miljoen in de Verenigde Staten, wil niet alleen marktleider worden voor elektrische voertuigen maar ook een referentie worden op het gebied van batterijtechnologie, die aan andere fabrikanten kan worden verkocht.

Elon Musk mag dan wel de voorpagina’s halen met Tesla, de 2,3 miljoen elektrische wagens in China waren volgens het Internationaal Energieagentschap goed voor 45% van de wereldwijde vloot in 2018. Bovendien verwacht de instelling dat de wereldwijde vloot tegen 2025 zal aanzwellen tot 70 miljoen auto's, waarvan China het grootste deel voor zijn rekening zal blijven nemen. Contemporary Amperex Technology Co. Ltd is misschien geen bekende naam, maar het is de grootste fabrikant van batterijen voor elektrische voertuigen in China en het nummer twee van de wereld. Het bedrijf levert momenteel aan Duitse en Japanse fabrikanten en is in Duitsland een fabriek ter waarde van 2 miljard Amerikaanse dollar aan het bouwen. Daarmee past het bedrijf dezelfde strategie toe als de Duitse autofabrikanten, die auto's in China produceren om ze vervolgens op de lokale markt te verkopen.

De industriële ambitie van China beperkt zich evenwel niet tot productie en export. Zo zijn de Chinese fabrikanten van melkformules voor zuigelingen weer aan een opmars bezig, met China Feihe aan kop. Door het historische eenkindbeleid en het natuurlijke verlangen van ouders om hun kinderen het allerbeste te geven, hebben vele Chinezen een uitgesproken voorkeur voor de internationale merken. Een reeks schandalen in verband met de kwaliteit van de lokaal geproduceerde melkformules heeft die trend nog versterkt. Daarom heeft de overheid de nationale producenten aangemoedigd om naar een marktaandeel van 60% te streven tegen 2022. Feihe is erin geslaagd zijn productportefeuille uit te breiden en marktleider te worden voor melkformules van hoge kwaliteit. Cruciaal in dat succesverhaal en voor de positie van het merk waaraan het bedrijf in de laatste jaren zo hard heeft gewerkt, is de nauwe samenwerking met winkels die artikelen voor (aanstaande) moeders en baby's verkopen.

De ontwikkeling van de hele gezondheidssector is ook een belangrijk onderdeel van het regeringsbeleid. De welgestelde middenklasse groeit in China, waardoor de vraag naar betere gezondheidszorg in het land toeneemt. De wijzigingen in de regelgeving en het terugbetalingsbeleid hebben niet alleen tot doel om het gebruik van generische geneesmiddelen in China te stimuleren, maar ook om de ontwikkeling van innovatieve geneesmiddelen aan te moedigen volgens een model dat sterk lijkt op dat van de ontwikkelde landen. Al meer dan de helft van de twintig grootste Chinese bedrijven behoren tot de farmaceutische industrie. Een daarvan is CSPC Pharma. De groep is gespecialiseerd in generische geneesmiddelen en heeft met succes een innovatieve portefeuille van geneesmiddelen ontwikkeld voor de behandeling van onder meer beroertes, hoge bloeddruk en verschillende soorten kanker.

Het succes van de Chinese binnenlandse markt is er niet zomaar van de ene dag op de andere gekomen. Onderwijs is voor Chinese ouders al tientallen jaren een prioriteit, en in de zomer van 2019 zijn meer dan 8,3 miljoen studenten afgestudeerd. We hebben belegd in het onderwijsthema en hebben momenteel een positie in New Oriental Education, de grootste onafhankelijke aanbieder van onderwijsdiensten in China met meer dan 1.200 centra voor buitenschools onderwijs. De ontwikkeling van het nationale onderwijssysteem is echter maar een van meerdere factoren. Zo zal de impuls die door het ‘Made in China 2025’-beleid wordt gegeven naar verwachting ook versterkt worden door de terugkeer van Chinezen die in het buitenland gestudeerd hebben en/of werkervaring hebben opgedaan in toonaangevende buitenlandse bedrijven. Bovendien zullen die deel uitmaken van de groeiende liberale middenklasse, waarvan de lonen stijgen. Hoewel sommigen van hen buitenlandse merken zullen kopen (zie hierboven), mogen we naar onze mening de kansen voor de nationale kampioenen die hoogwaardige producten en diensten ‘made in China’ aanbieden, niet onderschatten.

Het ‘Made in China 2025’-beleid zal vermoedelijk een duidelijke impact hebben op het consumptiethema, dat onze interesse wegdraagt. Het is dan ook ons objectief om de winnaars en de verliezers in dit proces te identificeren.

 

Artikel geschreven door John Ewart eind april 2020. Het is mogelijk dat de meningen en opmerkingen in dit document op een latere datum niet meer gelden. Marktgedrag uit het verleden voorspelt geenszins toekomstig marktgedrag.

 

Over John Ewart

 

John Ewart is Investment Manager bij Aubrey Capital Management Ltd, een beheerder uit Edinburgh die gespecialiseerd is in wereldwijde groeiaandelen en nauw samenwerkt met TreeTop Asset Management

https://www.aubreycm.co.uk/

https://www.linkedin.com/company/aubrey-capital-management-ltd

 

Sluiten

Voor deze informatie wordt u doorgestuurd naar de treetopam.com website.

Doorgaan